tisdag 3 maj 2011

Boten för en sockerråtta

Har nyss delvis kapitulerat för kroppens sockersug. En snabb blick på klockan och jag kan konstatera att det oftast är den här tiden som jag brukar bli ordentligt sötsugen. Dagen har varit lång och energin är på upphällningen och det är åtminstone 1 och en halv timme kvar till middag. Jag tror inte jag är ensam om att bli sugen på något vid den här tiden på eftermiddagen?
 I vanliga fall skulle jag ha proppat i mig mitt älskade knäckebröd med drivor av ost på eller några Kexchoklad men jag hann tänka efter en stund innan jag stoppade något i munnen idag. Jag försökte tänka LCHF och blandade kokosflingor med ovispad grädde i en kopp. Himmelskt gott... de första tuggorna. Sen blir det liksom. bara. för. mycket. Jag vill inte ha något att äta nu. alls.

Kokosflingor, kokosmjölk, kokosolja och all annan tänkbar variant av kokosnöt är en stapelvara hos LCHF:are och jag vet att många LCHF:are använder kokosoljan/fett till all matlagning. Tycker man inte om smaken/doften av kokos så finns det neutrala kokosoljor och fetter att köpa. Fördelen med att använda kokosolja/fett istället för andra mättade fetter är att kokosolja skiljer sig från annat mättat fett, genom att det inte cirkulerar i blodbanorna, utan sänds direkt till levern där det omvandlas till energi i stället för att lagras som kroppsfett, detta gör att ämnesomsättningen ökar. Kokosolja sänker också LDL- (det onda) och höjer HDL- (det goda) kolesterolet.
Många LCHF:are äter också någon matsked kokosfett varje dag för att motverka förstoppning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar