lördag 9 april 2011

Att skämma bort en upprorisk kropp

Mitt nya liv handlar inte enbart om att gå ner i vikt. Jag har valt en ny kurs i livet, för resten av livet. Jag har bestämt mig för att må bättre, bli hälsosammare (där ett av målen är att gå ner i vikt), bli starkare och vackrare och mer tillfreds med de val jag gör. För mig är helheten viktig. Jag vill inte gå ner i vikt men må uruselt. Livet är helt enkelt för kort för att kasta bort tid på att må dåligt över vikt, stress, relationer, taskig självkänsla eller vad det nu kan vara. Jag har bestämt mig för att göra allt jag kan för att må så bra som möjligt, för min egen skull. För resten av livet. Det är det jag menar med Fit for Life, att vara i så god form som möjligt, både fysiskt och psykiskt, för att kunna ta del av livet i så stor utsträckning som möjligt och i den utsträckning jag vill!

Jag bor i närheten av ett av landets största shoppingcenter. Ibland en lycka men lika ofta en förbannelse.
Det är inte roligt att shoppa kläder då jag tycker att varje snyggt plagg sitter hur illa som helst på min feta kropp. De plagg som inte sitter illa är stora sjok av tyg och jag tycker inte att de är snygga. Moment 22, liksom! En shoppingtur för att handla kläder kan alltså vara en förbannelse men som inspirationskälla är shoppingcentret otroligt lyckat. Gårdagskvällen ägnades åt några timmars shopping och jag njöt av att se vackra plagg, tuffa plagg, sköna plagg, snygga och söta plagg som alla kan få följa med mig hem när jag gått ner i vikt!

Istället för kläder shoppade jag hudvård (en last jag har), make-up (en annan last) och lite inredning (surprise! Ännu en last!). När jag kom hem tog jag en lång dusch och skämde sedan bort min kropp med lyxiga krämer, fotvård, en fin hårinpackning och drömmar om vad min kropp kan få om den bara gör som jag säger. Eftersom jag hela kvällen var upptagen med att smörja in mig, fila fötter och peta naglar så blev jag aldrig "sugen" på något.  Oftast brukar jag vilja ha något att stoppa i munnen framför tv:n men det fungerar att plocka fram manikyrsetet i stället alltså.

Efter att ha varit blond i olika nyanser under de senaste 10 åren så färgade jag brunt för några månader sedan. I början var jag nöjd, det är kul med förändringar, men redan efter några veckor tyckte jag att jag blev för mörk. Trots att jag färgade en mellanbrun nyans så blev mitt hår svartbrunt. I går kväll provade jag att avfärga håret med ett nytt avfärgningsmedel: Color B4. De avfärgningsmedel jag tidigare använt har varit detsamma som blekmedel men Colour B4 fungerar tydligen helt annorlunda. Medlet frigör de hårfärgsmolekyler som fastnat i håret vid tidigare hårfärgningar och lämnar kvar din naturliga hårfärg. Låter som ren magi, eller hur? Kolla in den här länken om hur det fungerar och hur man använder Colour B4:
http://www.youtube.com/watch?v=-_eMbaeBbZw

Mitt hår gick från svartbrun till guldbrun. Eventuellt kommer jag att lägga in Colour B4 en gång till för att ta bort lite mer av det bruna i mitt hår men jag har inte bestämt mig ännu. Hur som helst är jag nöjd med produkten och den är ett betydligt bättre alternativ än de äldre avfärgningsmedlen vi kan köpa i varuhusen.

Idag tog jag också en rejäl promenad och upptäckte vad skönt det var! Raskt tempo i 45 minuter, precis så att pulsen gick upp och jag blev lite flåsig och svettig. Enligt Statens folkhälsoinstitut bör varje individ ägna sig åt fysisk aktivitet under minst 30 minuter varje dag. Med fysisk aktivitet menar de all aktivitet som ökar kroppens energibehov, dvs. all form av vardagsmotion och fysisk aktivitet som vi kanske inte tänker på som motion: städning, leka med barnen, trädgårdsarbete, promenaden till närbutiken... alla aktiviteter där vår puls går upp och vi blir lite flåsiga.

Jag har bestämt mig för att försöka gripa varje chans till vardagsmotion jag kan och att plussa på med en rejälare promenad om dagen. Så småningom ska jag stoppa in gympass också men jag har inte bestämt mig för var jag vill träna ännu, eller vad. Det enda jag vet är att jag inte vill prova spinning igen! Det har jag provat (jaaaa, flera, flera gånger!) och jag h a t a r det. Verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar