måndag 11 april 2011

Hämnden

Idag har kroppen gjort ett försök att ta gruvlig hämnd. Inte bara har jag dragits med ett stort sug efter snus (jag slutade snusa för ganska precis fyra veckor sedan), jag har också varit väldigt sötsugen och allra mest chokladsugen. Min hunger har varit bottenlös och det har känts som om jag skulle kunna äta v a d s o m h e l s t! Lunchen tillbringades på en indisk restaurang tillsammans med min sambo (jättemysigt att dejta varandra på lunchen ibland!). Det är samma restaurang som vi hade vår första middagsdejt på för ett antal år sedan och det är fortfarande vår gemensamma favoritrestaurang. Maten var som vanligt gudomlig och jag var duktig och undvek de rätter i lunchbuffén som såg ut att innehålla grädde. Visste ni att indisk mat ofta är mycket energirik? Det är all grädde och nötter som gör det. Undviker man de rätter med grädde och en massa nötter så är maten riktigt hälsosam, grönsaker och kyckling eller lamm med indisk kryddning kan göra vem som helst lycklig! Dessutom åt jag EN lagom portion och fyllde upp tallriken med bönor och kikärtor.

När jag kom hem efter arbetet ställde jag mig på vågen och vad tror ni har hänt!? Jo, jag har ÖKAT i vikt från utgångsläget och vågen stannade på 100,8 kg. Det är en ökning med ett halvt kilo från första dagen och 1,3 kilo från igår!!
Det här är anledningen till att jag INTE ska väga mig varje dag. Vikten kommer att hoppa och fara beroende på mängden vätska i kroppen, om jag nyss ätit, om jag varit på toaletten och förstås hur jag i övrigt sköter kost och motion.

A propos motion så har jag och sambon kommit fram till att vi ska promenera en ordentlig sträcka ett par gånger i veckan och ta kortare promenader 3-4 kvällar i veckan. Igår gick vi ungefär en mil och det var härligt i vårvädret, kan jag lova. Skönt är det också att få tid att umgås bara han och jag. Vi pratar en del: om husen vi passerar och saker vi ser, om oss, arbete, barnen, saker vi skulle vilja göra och saker vi gjort. Eller så är vi bara tysta och går och går bredvid varandra. Jag uppskattar de stunderna vi är tillsammans.
Och så kan jag inte låta bli att snegla lite på honom i smyg när vi är ute och går; han är så snygg!

Ikväll laddar jag upp med äpplen framför tv:n. Suget efter snus, choklad och den stora bottenlösa hungern visade sig bero på mens. Jag hade tänkt att mäta mig och lägga upp måtten här i bloggen men eftersom jag vet att jag svullnar upp massvis vid mens så är det uteslutet, gott folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar