torsdag 14 april 2011

Strålande, strålande!

Ja men det här går ju bra! Lunchprommisen var lekande lätt och jag fick upp ett bra flås i stadens backar. Är sjukt pepp och motiverad att klara detta. Det kan ha hjälpt till att vårsolen strålade och värmde, att jag hade riktigt bra musik i hörlurarna och att det snart är helg, fast vad vet jag? Jag kanske ÄR så här duktig?

Dagens lunch bestod av en matig sallad från en matbutik i city. Har aldrig handlat där just förut men har upptäckt att de har en väldigt fräsch salladsbar i charken. Vill man kan man också köpa tillagad mat att värma senare eller köpa varm mat direkt från en av stadens restauranger. Allt på lösvikt!
Min sallad bestod av inkokt lax med dill, broccoli, oliver, kokt ägg, paprika, grönsallad några körsbärstomater och keso. Sweet Jesus, vad gott det var!

Har bestämt mig för att endast väga mig en gång i veckan och ta måtten en gång i månaden. Tror det blir bra så. Ingen mer ångest för att vikten hoppar några hekto hit eller dit från en dag till en annan. Det är ju en livsförändring jag gör, ingen bantningskur.

Har upptäckt att problemet nu är middagarna. Resten av familjen är tokhungrig vid 17-tiden och skulle helst ha haft maten på bordet en timme innan jag kommer hem. Vi har två familjemedlemmar (tre om vi räknar pappan) som inte äter vad som helst. "Vad som helst" är: fisk och grönsaker, grytor och "konstig mat".
Vad som återstår är: pannkaka, stuvade makaroner och köttbullar, stuvade makaroner och korv (och då bara en sorts korv och jag glömmer hela tiden vilken), torrstekt kyckling i strimlor med ris, korvstroganoff och ris, pizza, hamburgare... ja, så där ja! Det var allt! Ser ni mitt problem?
Det är helt enkelt svårt att få till en hälsosam och god middag här hemma. Jag skulle kunna laga annan mat till mig själv, kanske ni säger. Men det är svårt att hinna laga en middag till alla innan de ska iväg på träningar och allt vad det kan vara. Två middagar fungerar inte heller eftersom det ofta är diskussioner om att få annan middag tillagad åt sig de gånger jag varit lite äventyrlig och lagat något annat än vad som "går att äta".

Just nu försöker jag ta små portioner av middagen och sedan fylla upp med frukt, grönsaker och hårt bröd men det känns som om jag skulle vilja äta lika bra till middag som jag gör resten av dagen.
Verkligen ett I-landsproblem då det finns människor som svälter ihjäl men just nu är det det som är just mitt problem.

Nu ska jag rocka loss med dammsugaren och skurmoppen! Fysisk aktivitet med mannen i hatten, God Damn It!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar