söndag 8 maj 2011

Att fuska lite - eller "A piece of cake".

Min älskade pappa har fyllt 60 år och naturligtvis skulle det vara kalas; god mat och dryck! Inga problem för en LCHF:are... om man inte har en pappa som är en riktig sockerråtta och som tycker att tårtor och kakor är det bästa som finns. Här har du en man som åker 10 mil för att äta tårtbuffé på stadens konditori och som givetvis bjuder på tårt- och kakbuffé när han fyller år. Jag hade förberett Bountykakor enligt ett superbra LCHF-recept och hade mentalt förberett mig på att ställas inför en hel hög med tårtor och kakor.
"Lätt som en plätt!", tänkte jag, och eftersom jag är nötallergiker (eller åtminstone så pass mycket pollenallergiker så jag reagerar med anafylaktiska chocker när min kropp blir förvirrad och blandar ihop t.ex. björkprotein med nötprotein) så brukar det lösa sig av sig självt; det mesta innehåller nötter eller mandel då det kommer till konditorivaror.

Väl framme hos pappa bjöds det på en fantastiskt god köttpaj (petade bort degen och åt "inkråmet") tillsammans med soltorkade tomater, oliver och sallad. Efter det kaffe och den omtalade tårt- och kakbuffén.
Allt var hembakat och alla kakor var i miniatyrvarianter så att man skulle kunna ta av alla sorter och få plats med dem i magen. Genomtänkt!
Jag drack italienskt kaffe och sneglade på buffébordet. Och där stod min favorittårta, alla dar, alla tillfällen, alla tider på dygnet. Herrgårdstårta. Utan nötter. De hade tänkt på mig.
Så jag faller för frestelsen och skär mig en 5x5 cm bit tårta... passerar kakfaten och tänker (och det är här någonstans katastrofteamet skulle konstatera att det första ordentliga misstaget begicks): "Nu är ju dieten redan förstörd så jag kan ta några små kakor också, de är ju så små."
Jag tog tre små mördegskakor.

En lagom stund efter mitt frosseri sitter jag på toaletten med ett infernaliskt magknip! Ärligt talat trodde jag att jag skulle göra i byxorna och hade det varit upptaget när jag kom fram till badrummet hade jag säkert gjort det.
Vad heter "Lätt som en plätt!" på engelska? Jo... "A piece of cake!"... jag borde ha anat.
 Här kommer receptet på LCHF Bountykakor:


Ingredienser:
50 g kokosfett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk (gärna organic coconut milk från Blue Dragon eller Santa Maria på grund av deras låga kolhydratvärde)
200 g riven kokos
Eventuellt ett sockerersättningsmedel eller sötningsmedel, smaka av efter eget tycke
100 g choklad med hög kakaohalt (>70 %)


Gör så här
1. Smält kokosfett i en kastrull.
2. Tillsätt kokosmjölk, grädde, kokos och låt det sjuda.
3. Rör samman allt och låt sedan smeten stå 1 timme i kylen och vila.
4. Forma degen till 12-14 kvadratliknande bitar.
5. Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1 timme.
6. Smält chokladen försiktigt i mikron.
7. Doppa kokosbitarna i chokladen.
8. Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvara sedan i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar